השיווק באינטרנט השתנה במידה ניכרת לאורך כל השנים מאז שהרשת העולמית הפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו.
הופעת מנועי החיפוש, צמיחתן של רשתות חברתיות שהפכו עם הזמן גם למוקד של פעילות עסקית,
העדכונים המהותיים באלגוריתם של גוגל והדומיננטיות שלו, הגידול הדרמטי בנפח הגלישה דרך הסלולר
ושינויים נוספים בהרגלי השימוש באינטרנט חייבו את מנהלי השיווק בדיגיטל לבחון שוב ושוב את דרכי הפעולה ולהתאים אותן למציאות החדשה.
ב-2019 הנושא שחובה להקדיש לו תשומת לב, ומוקדם ככל האפשר, הוא שיווק רב ערוצי.
בעמוד זה תוכלו להבין מהו בעצם השיווק הרב ערוצי, מהם היתרונות שלו, איך לבצע אותו באופן מושכל,
מהן הבעיות שטמונות בקונספט המבטיח וכיצד להתגבר עליהן.
לפגוש כל לקוח פוטנציאלי מספר פעמים, במספר ערוצים
המהות של שיווק רב ערוצי היא יצירת נוכחות משמעותית במספר אפיקים במרחב הדיגיטלי.
בדרך זו ניתן להגיע לכל לקוח פוטנציאלי כמה וכמה פעמים, במקומות שונים, וכך להגדיל באופן דרמטי את הסיכוי לאינטראקציה הרצויה איתו.
כשפועלים במספר ערוצי שיווק קל יותר להעביר אדם שרק מתעניין במוצר/שירות שלכם לאורך כל "משפך השיווק" עד למכירה, ובחלק מהמקרים תצליחו למשוך אליכם אנשים שאפילו לא ידעו שהם צריכים את המוצר/שירות שלכם (אם כי הצורך היה קיים).
היתרונות של השיווק הרב ערוצי
הסיכוי שאדם מסוים ישתכנע לשלוף את כרטיס האשראי, או אפילו "רק" להתקשר אליכם או להשאיר את הפרטים שלו, כבר אחרי חשיפה אחת למותג אינו גבוה. למעשה, הוא די נמוך. לעומת זאת אם מישהו מתחיל להתעניין במוצר או בשירות שאתם מציעים ואז נתקל שוב בהצעה מפתה, במקום אחר ברשת, הסיכוי פחות נמוך, ואחרי אינטראקציה שלישית, ובפרט כזו שמתוכננת בקפידה, הסיכוי עוד יותר גבוה.
עוד כדאי לזכור בהקשר זה שהעידן הנוכחי מתאפיין בגלישה ממספר מכשירים – אנשים רבים גולשים גם במחשב שבעבודה, גם בסמארטפון, גם בלפטופ אישי וגם במחשב הנייח בבית. בחלק מהמקרים הסחת דעת כזו או אחרת עוצרת את הפעילות שלהם, וכלל לא בטוח שהם יזכרו לחזור אליה, אבל בזכות החשבונות בגוגל, בפייסבוק וכו' ניתן לאתר אותם ולעזור להם להשלים את הפעולה גם אם הם גולשים דרך מכשיר אחר.
איפה מתבצע השיווק הרב ערוצי?
בפני מי שכבר הפנים את יתרונות הקונספט שהפך ב-2019 לכמעט חובה, ואולי כבר חובה של ממש, עומדים מספר ערוצי שיווק עיקריים:
א. SEO – הקידום האורגני הוותיק והטוב שמושך תנועה רבה ובעיקר איכותית (בזכות רמת האמון ההתחלתית הגבוהה שיוצר המיקום הגבוה בגוגל).
ב. רשתות חברתיות – דף עסקי בפייסבוק יכול לרכז סביבו משתמשים רבים ואפילו ליצור קהילה של ממש, וכך למתג עצמו כמוביל ובתחומו. דרך הרשת החברתית שהיא גם עסקית ניתן ליצור קשרים בלתי אמצעיים עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים ולהציע להם ערך מוסף אמיתי. גם אינסטגרם, טוויטר ולינקדאין הן פלטפורמות מעולות לשיווק רב ערוצי, כל אחת והעסקים שלהם היא מתאימה.
ג. יוטיוב – הפופולריות העצומה של האתר מאפשרת הגעה לקהל רחב, כולל כאלה שיהיה קשה לאתר בערוצים אחרים.
ד. ניוזלטרים – ערוץ שקצת איבד מומנטום בשנים האחרונות, אבל אם משתמשים בו בחוכמה הוא יכול להוות בסיס איתן לשיווק דיגיטלי אפקטיבי.
ה. פרסום ממומן – בגוגל, בפייסבוק, באינסטגרם, ברשת התוכן של גוגל, ביוטיוב ובעוד מקומות. ערוץ שמניב תוצאות מידיות כך שישנם מצבים שבהם הוא רכיב חובה בשיווק רב ערוצי.
ו. שיווק מבוסס תוכן – באמצעות פלטפורמות כמו טאבולה ואאוטבריין תוכלו להתגבר על התנגדויות של גולשים ולמתג את עצמכם כאיכותיים.
המפתח למיצוי הפוטנציאל הוא חלוקה נכונה של התקציב ושל המשאבים בין כל הערוצים, והתאמת המסרים והתכנים בכל אחד מהם למאפיינים הספציפיים של כל ערוץ.
בעיות מובנות - או 4 השאלות שחשוב לשאול לפני שמתחילים
לצד היתרונות המשמעותיים של השיווק במספר ערוצים במקביל ישנן גם בעיות מובנות. בעיקר עלולים חוסר ניסיון ופערי ידע לגרום לקושי לזהות את הערוצים שהכי כדאי לפעול בהם או לחלוקה שגויה של המשאבים. בנוסף אם לא מכירים כלים למדידת ביצועים בכל אחד מהאפיקים הדיגיטליים, קשה עד בלתי אפשרי לדעת האם הקמפיין אכן מניב את התוצאות הרצויות.
לעתים כל סוג פעילות נמצא אצל ספק אחר של העסק – חברה אחת מקדמת את האתר, חברה שנייה אחראית על הפעילות בפייסבוק, עוד חברה מייצרת באנרים וכו' – וגם במקרים אלה התוצאה עלולה להיות לא אופטימלית.
על-מנת להתגבר על הבעיות הנ"ל, כשמבצעים שיווק רב ערוצי באינטרנט חשוב לשאול 4 שאלות:
א. מהי המטרה של הקמפיין? מטרות אפשריות הן הגברת החשיפה, יצירת לידים איכותיים, גידול במכירות ועוד.
ב. כמה משאבים מוקדשים לכל ערוץ בחודש?
ג. מהו הערך שמניבה הפעילות בכל ערוץ בהתאם למטרות הקמפיין?
ד. מהו יחס העלות תועלת בכל ערוץ?
לאחר שתבינו באיזה ערוצי שיווק תרצו להשתמש,
תגלו כי עבודה על כמה פלאטפורמות שונות יכולה להיות מייאשת, מסובכת ובעיקר לגזול זמן יקר.
מה שנמליץ לעשות זה לרכז את כל המידע של התנהלות הקמפיינים במקום אחד.
נחבר את כלל המערכות איתן אנו עובדים, נדאג שהמידע מכלל פלטופרומות השיווק כמו כמות הלידים מהפייסבוק,
מספר המנויים לערוץ יוטיוב, מספר הקלקות על מודעת הטאבולה ועוד, יגיע למקום אחד כמו CRM או מערכת מכירות.
אם ניתן ואף ממולץ, נרצה לדווח המרות על כל קליק חזרה לאותו ערוץ השיווק ככה שנדע גם כמה כסף הכנסו מכל אפיק ונגלה מה באמת הכי נכון עבור העסק.